Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dám si padáka a vyhodím se z práce. Změním identitu a třeba zmizím...

Ten dubnový den jsem se rozhodla. Možná za to mohlo i sotva probuzené jaro, které se konečně vykopalo z postele, možná naše cesty necesty, pozorování lidí a ubíhajícího života, který se vinul asi jako když autobus jezdí po mnoha

Možná za to mohlo i sotva probuzené jaro, které se konečně vykopalo z postele, možná naše cesty necesty, pozorování lidí a ubíhajícího života, který se vinul asi jako když autobus jezdí po mnoha trasách a nemá pevný a správný jízdní řád. A jezdí pořád a pořád a pořád. Někdy vynechá a jindy se zasekne a jezdí i v noci.

Zrovna jsme cestovali výjimečně po Čechách, i když to bylo do Českého Švýcarska (a do Saského taky, abychom je porovnali). 
Cítila jsem, že je něco jinak. Můj syn aspík (asperger) hledal nejen smysl života (to dělá pořád a hodně dlouho), ale začal poprvé reálně přemýšlet, kde a jak by chtěl žít, aby to mělo smysl a cestou hledal co nejideálnější vesničku, kde by žil spojený s tepem přírody. Tu už hledá v mysli dlouho. Nehledá nic velkého, nemá velké ambice a počítal si, jak vyžije s penězi, když bude žít volně a nebude se honit, protože chce žít jinak než lidi ve městě. Jinak než jeho než jeho táta, jinak než já.

"Co kdybych byl kominík?", uvažoval třináctiletý aspík a já ho nejen chápala (že se nechce "dřít" jako jeho táta v práci, být pořád vystresovaný a pracovat denně dobrovolně deset hodin), ale cítila jsem, že tak je to správně. I když by můj aspík zatím sám žít nedovedl, vystihl tu podstatu. ŽÍT PRO TO, ABY HO TO BAVILO A MĚL NA ŽIVOT ČAS.

Nemůžu to udělat taky? Po střechách jako kominík lézt neumím, žít v jedněch teplákách, jako by klidně zvládl můj syn aspík, taky nedokážu. Ale podivně se honit a honit jako pes za svým ocasem už nechci.

"Vždyť on má pravdu", uvědomila jsem si v Českém Švýcarsku u krásného meandru a malé cizí chaloupky. Proč se v Praze (a nejen tam) tak honíme? Manžel se honí, já se stresuju a vymýšlím si další a další práce, chci mít úspěch a chci být dobrá. Můj pubertální syn s poruchou autistického spektra a vysokou intelingencí na to přišel sám, aniž by měl nějakou zkušenost. Honíme se za prací a identitou úspěšného člověka, až ztratíme tu svou opravdovou. Jeho ideální stav je stav bez jakýchkoli ambic. Žít v klidu a v přírodě. Uživit se a nic ostatní neřešit...

Už dlouho jsem cítila, že bych měla něco změnit tak, jak to často doporučuju klientům, kteří přicházejí s pocitem nespokojenosti a nevědí s čím. "Něco je nutné změnit - sedněte si, lehněte si, přemýšlejte, co byste doopravdy chtěli, kdyby to šlo. A co z toho můžete udělat opravdu reálně". Slyším a vidím, že většina lidí by chtěla něco úplně jiného, než zrovna dělá, prožívá a má. Je škoda se to nepokusit změnit.

A co já? Starám se o klienty, píšu blogy a povídky, články, vyrábím šperky a starám se o syna a manžela. Někde jsem po té cestě ztratila sebe. Kdybych byla sama svým klientem asi bych si řekla DOST! "Dám si padáka, mizím, měním identitu". Mějte se tu v Praze hezky a já mizím. Do ticha přírody a někam, kde je to "fakt hezký" a má smysl se ráno probudit, nejen pro druhé, ale pro sebe. Tak to "učím" klienty. Kovářova kobyla často chodí bosa. Odhodím všechny zbytečnosti a počítám si na prstech, co vlastně člověk potřebuje k životu. Ke spokojenému životu. Třeba já. A ordinuju si:

1. Obyčejný domek v hezké přírodě (několik tipů mám).
2. Opustit marnivost a žít z mála a ekologicky.
3. Pracovat jen pro uživení se a radost z práce a ostatní nechat v Praze těm, co v práci hledají svou identitu, protože tu svou nemají.
4. Užívat si den, i když bude pršet, nebude kam jít a s kým si promluvit (třeba na samotě v horách a kdekoli jinde).
5. Napsat konečně povídky, které se budou líbit jen mně.
6. Procházet se tou "novou přírodou" a nemyslet na nic jiného než na to, že jen tak jdu a dýchám a vnímám všechno okolo.

A v hlavě mám čisto. Do potoka odhodím ambice, starosti o politiku i hádky o ni na facebooku. Do kamenných kaňonů severních Čech vyhazuju také velký strach, že mě spolknou a udusí prosklené pražské developerské šílenosti a sežerou duši a klid obr bytové domy, které se mi natlačily už úplně všude, kde to bylo jen trochu hezké. Cení zuby a budí mě ze spaní svým řevem ... a ve dne hlukem věčných staveb. 
Bylo by toho moc a moc, co bych si ještě naordinovala. 
Jen musím udělat první krok a dát si padáka a výpověď. Zmizet. Změnit si identitu a vytvořit nové já. Zkusím to zítra. Pak pozítří a popozítří. Budu to zkoušet pořád dokola.
Celé jaro a možná i léto si dám šanci odejít ve zkušební době. Ale pak už to půjde rychle - výpověď pro hrubé porušení kázně sama k sobě, paragraf 53 psychozákoníku - odstavec "mít se rád". Okamžitá výpověď ze všech ubíjejících věcí. Bez nároku na odstupné.

I severní cesty můžou přinést zajímavé úlety a nápady a řešení.
I když sever trochu znám a narodila jsem se tam, sleduju každou zatáčku v lese jako zázrak, stoupání a klesání, vrcholky hor a každý potok a meandr, každý kámen a skálu v Lužických horách. Kaňony a syrový a voňavý kraj. Konec Čech. Který mě nakopl kamennou nohou, abych si vybrala život nebo stres. A severozápadní kopečky zmrzliny Českého středohoří, které se tak líbí synovi, že by chtěl vymetat komíny jeho domů.
Heboučké lesy, kterými se dá hladit stresovaná duše a zabořit se jako do peřin a schovat se, dokud se nová identita nenarodí. 
To všechno můžeme, stačí jen zmizet a dát si padáka.
Třeba nebudu jediná, kdo si dá a zrovna dává výpověď a sejdu se s těmi ostatními, kteří udělali úplně totéž. Poznáme se v lese a kdekoli jinde, dokud z nás nezmizí to vypálené městské znamení.

Autor: Johana Kroupová | pondělí 9.4.2018 8:44 | karma článku: 9,34 | přečteno: 324x
  • Další články autora

Johana Kroupová

Hledám dobrého blogera. Ozve se mi?

Ráda píšu a kromě povídek a článků do online novin, jsem zkusila i blog iDnes. Nevěděla jsem, do čeho vlastně vstupuju. Karma. Politika. Politika. Karma. Ale znám znám plno dobrých blogerů a spisovatelů v jednom. Kde tedy jsou?

24.4.2018 v 21:13 | Karma: 11,98 | Přečteno: 858x | Diskuse| Společnost

Johana Kroupová

Smazaný blog - “Requiem za zabitého chlapce” Smrt cestou ze školy a dojdou naše děti domů?

Znovu vkládám poupravený blog. Nejsem tak zapomnětlivá, abych ho vkládala dvakrát, ale smazali mi ho, protože jsem použila jsem slovo vrah.., to se nesmí ani obecně...

22.4.2018 v 20:52 | Karma: 33,87 | Přečteno: 2048x | Diskuse| Společnost

Johana Kroupová

Requiem za zabitého chlapce. Smrt cestou ze školy ve 14.45

Své děti od mala poučujeme a vychováváme, jak se mají chovat. Učíme je chodit přes silnici - že se mají rozhlédnout a chodit jen po přechodu. A věříme, že pak budou v bezpečí. Nebudou.

21.4.2018 v 10:10 | Karma: 33,18 | Přečteno: 1721x | Diskuse| Společnost

Johana Kroupová

Ruská propaganda a neinformovanost lidí na FB. Ráno jsem se zděsila.

Jsem moc smutná i šokovaná, jak se na FB ruská propaganda pevně uchytila. Číst dobré noviny a zpravodajství je pro hodně lidí náročné, takže informace získávají z FB, kde ruská propaganda pracuje dobře. Na plné obrátky.

17.4.2018 v 8:47 | Karma: 43,70 | Přečteno: 10806x | Diskuse| Společnost

Johana Kroupová

Me too, (ne)feminismus a české ženy nejen v byznysu. Bojí se nás muži?

Je to ošoupané téma. Přesto mě znovu překvapilo v praxi, kdy přišel klient muž, kterému se líbila žena kolegyně. On rozvedený, ona bez přítele, ideální situace pro sblížení. Ale ten přitažlivý, milý muž se nesblížil,

12.4.2018 v 10:27 | Karma: 22,16 | Přečteno: 1164x | Diskuse| Společnost

Johana Kroupová

Je psaní blogů riskantní záležitost? Falešní klienti, pomsta a jiné věci.

Jsem "píšící" psychoterapeutka. Píšu blogy a články na veřejných webech, dostávám nabídky od redakcí na psaní různých článků, proč ne, koho by to netěšilo? Je to můj koníček.

10.4.2018 v 10:56 | Karma: 15,13 | Přečteno: 540x | Diskuse| Společnost

Johana Kroupová

FB jako agent? Lidé se ho začínají bát.

Na FB jsem si zvykli. Prý nás spojuje (řiká Zuckerberg) a někdy je dobrý prostředek pro lidi, kteří pracují sami, jsou nemocní, mají daleko přátele nebo jsou hodně sami. A potřebují si s někým popovídat. Náhražka sociální terapie.

6.4.2018 v 11:45 | Karma: 22,29 | Přečteno: 1780x | Diskuse| Společnost

Johana Kroupová

Proč chtějí zůstat v pokojíku uzavření před světem? Luciánové a Xénie.

Vzniká nová diagnoza?! Naše děti mluví za nás. O naší době, o životě, jaký jsme jim i sobě vytvořili. Jak žijeme. A někdy jde do tuhého. Někdy se svět přestane líbit. Proč se to děje, nikdo zatím nezkoumá.

4.4.2018 v 10:56 | Karma: 18,58 | Přečteno: 735x | Diskuse| Společnost

Johana Kroupová

Proč mizí Velikonoce v Čechách? Ovlivní i je "MeToo"?

Je Boží hod velikonoční. Hezký křesťanský i předkřesťanský svátek jara. V Evropě se rodiny scházejí a společně navštěvují kostely, nikdo není, pokud to jde, sám.

1.4.2018 v 12:19 | Karma: 38,99 | Přečteno: 4436x | Diskuse| Společnost

Johana Kroupová

Špinavá doktorka, gynekologie a zbabělý útěk. (Ožehavé téma z praxe zdravotnictví)

Ženy nechodí rády na gynekologii a většinou jsou gynekologové muži, což opravdu velmi "příjemná" představa, až tak, že raději někdy ani na prohlídku nejdeme. Vybrala jsem si tedy ženu.

30.3.2018 v 7:29 | Karma: 34,12 | Přečteno: 5216x | Diskuse| Společnost

Johana Kroupová

Velikonoce, supermarkety a rodina.

Dnes je zelený čtvrtek, den, kdy Jidáš zradil Ježíše polibkem. Měla jsem špatný den, opravdu škaredá středa a večer před zeleným čtvrtkem to odnesl velikonoční beránek, protože jsem ho polovinu požrala. To se nemá.

29.3.2018 v 6:12 | Karma: 15,70 | Přečteno: 600x | Diskuse| Společnost

Johana Kroupová

Nevěra přes messenger. Odplata je sladká.

Dnešní sezení je opět velmi podobné tomu nedávnému, jen v jiném obsazení osob. Žárlivost přes kopírák nebo přes ctrl C a ctrl V. Paní XY přichází na sezení velice ztrápená a během vyprávění smáčí několik kapesníčků.

27.3.2018 v 5:42 | Karma: 14,28 | Přečteno: 1619x | Diskuse| Společnost

Johana Kroupová

Knihy útočí. Horor v knihkupectví.

Vcházím do knihkupectví a už se mi podlamují nohy jako drogově závislému, který nesehnal svou dávku. Potřebuju nutně knížku! A tuším prohru. Srdce buší a v hlavě víří myšlenka - že zase nebude co vybrat.

23.3.2018 v 12:53 | Karma: 16,36 | Přečteno: 534x | Diskuse| Společnost

Johana Kroupová

Nedesignově. Zmizel mi klient

Moc ráda jsem se jednoho dne vykašlala na všechnu světskou marnost a marnivost obou pohlaví, na korektnost a designový svět všeho. Začala jsem úplně jinak. Čistě.

21.3.2018 v 12:40 | Karma: 10,63 | Přečteno: 774x | Diskuse| Společnost

Johana Kroupová

Trochu i hodně jiní rodiče

Běžné ráno. Nadávky, opakování vět do nekonečna. Únava. Bezmoc. Křik a nadávky pokračující i venku před domem. Nikdo nepochopí proč. Sousedé si myslí bůhvíco. Autismus se věkem nelepší. Ani jeho lehčí forma Aspergerův syndrom.

20.3.2018 v 20:54 | Karma: 20,08 | Přečteno: 894x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 16
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2169x
Johana Kroupová - bloggerka, psychoterapeutka, spisovatelka a publicistka. V roce 2017 jsem založila povídkový e-book Anglická promenáda na webu www.textyjohana.cz. Žiji v Praze, mám syna, kocoury a manžela. Již od roku 2002 pracuji jako privátní psychoterapeut a psycholog, více na www.psychoterapie-blog.cz.

Seznam rubrik